top of page
Search

Så förbättrar du din nattsömn

Varför slocknar människor och djur och är försvarslösa timmar i sträck? Något måste det vara bra för, annars skulle evolutionen fasat ut beteendet för länge sedan. Och ja, att sova gott är faktiskt bland det viktigaste du kan göra för att må bra.


God sömn behövs för att vi ska återhämta oss, men är också viktig för en rad olika funktioner i kroppen. Det här händer i kroppen när vi sover:


  • Tankar bearbetas och känslor och minnen sorteras in i långtidsminnet.

  • Minnet stärks, humöret stabiliseras, minskar oron och ökar kreativiteten.

  • Ämnesomsättningen och aptiten hamnar i balans vilket minskar sötsuget på dagen.

  • Gamla celler och hormoner rensas ut och nya bildas.

  • Immunförsvaret stärks, vilket minskar risken för infektioner och vissa cancerformer.

  • Blodtrycket sjunker och hjärt-kärlsystemet gynnas.

  • Krympningen av de viktiga telomererna bromsas, vilket i sin tur påverkar vår biologiska ålder.

God sömn påverkar också vår fysiska prestation och uthållighet. Mindre än sex timmar per natt kan minska uthålligheten med så mycket som 10-30%. Kort och gott gör sömnen dig inte bara gladare och starkare. Den håller även aptiten och vikten i balans och motar sjukdomar i grind.


4 mikrovanor som förbättrar din nattsömn

  • Gå och lägg dig 5 minuter tidigare än igår och öka mängden gradvis om du sover för lite.

  • Tänk på en bra sak som hänt under dagen, innan du släcker lampan. Då somnar du med en bättre känsla i kroppen.

  • Lämna mobilen utanför sovrummet.

  • Vädra sovrummet före du går och lägger dig.

Att sova gott är en viktig del av att ta hand om sin återhämtning. I Healthy blue habits hälsoprogram får du mer kunskap och fler tips på hur du kan ta hand om din nattsömn. Mer information om hälsoprogrammen hittar du här >>.




Comments


bottom of page