Search

5 tips som bromsar ditt biologiska åldrande

Har du hört talas om telomerer? Om inte, så är du i gott sällskap. Men det är faktiskt så att de spelar en viktig roll för vårt biologiska åldrande.

Telomerer är ändarna på våra kromosomer och ju längre de är desto lägre är vår biologiska ålder.

Det går inte att helt stoppa krympningen av ändarna när vi blir äldre, men forskning visar att faktorer som fysisk aktivitet, mat med mycket antioxidanter från grönsaker och fullkorn, hälsosam vikt, 7-8 timmars sömn, god stresshanteringsförmåga, kan bromsa krympningen.

Den äldre befolkningen på Nicoya-halvön, den blå zonen på Costa Rica, anses ha längre telomerer än andra jämnåriga. Det är kanske inte så förvånande eftersom de lever precis så hälsosamt som man ska för att hålla nere krympningen av telomererna. Maten är naturligt näringsrik, man äter lagom mycket och rörelsen en självklar del av livet. De är ute i naturen, jobbar i trädgården, går eller cyklar ofta och gärna.



Fem tips för att bromsa ditt biologiska åldrande:

  • Rör på dig - en halvtimmes rörelse per dag, med måttlig intensitet, räcker långt. Har du ett stillasittande arbete - försök röra på dig några minuter varje halvtimme.

  • Ät mycket grönt - försök få i dig näringsrika och färggranna grönsaker vid varje måltid.

  • Välj fullkorn så ofta du kan - knäckebröd, fullkornsbröd, havregryn, matgryn, granola, musli m m.

  • Ta mikropauser - zooma ut och försök hitta lugnet några gånger per dag.

  • Ta hand om din nattsömn - den är guld värd.