Search

Målsättningar är bra, men goda vanor är bättre

Vi är nog många som vid olika tillfällen har satt upp hälsomål som vi vill nå vid en viss tidpunkt. Når vi målen blir vi nöjda för stunden, men känslan försvinner ofta ganska snabbt. Och klarar vi inte av att nå målet känner vi oss ofta misslyckade. Att träna inför en exempelvis en tävling kan vara både roligt och motiverande, men långsiktiga livsstilsförändringar för en bättre hälsa uppnås enklast i små steg i form av goda vanor.

Med högt uppsatta mål blir vi vinnare först när vi lyckas. Med goda vanor blir vi vinnare varje dag.

Ohälsosamma vanor ger snabb belöning, men frestar på i längden

Undersökningar visar att närmare hälften av våra handlingar styrs av vanor, båda goda och mindre goda. Problemet är att de ohälsosamma vanorna ofta ger belöning i stunden, men kan stå oss dyrt i längden. Samtidigt är det motsatt förhållande med de hälsosamma vanorna, att de kan kännas jobbiga i stunden, men ger god utdelning på sikt.


2-minutersregeln


Men det går att hitta balansen och känna sig som mer som en vinnare varje dag.

Genom att hitta och lägga till goda vanor på ett metodiskt och enkelt sätt kan vi skapa en hållbar och hälsosam livsstil utan att behöva slå knut på oss själva.

Något förenklat kan man säga att tekniken bygger på att lägga till små handlingar vid regelbundna tillfällen, till exempel vid varje måltid. De får ta högst två minuter att genomföra och ska vara omöjliga att misslyckas med. De ska också kännas bra efteråt. När en vana sitter, bygger man på med nästa och så vidare.


Fokusera på vem du vill vara, inte på vad du vill åstadkomma


Som ytterligare hjälp på vägen att etablera goda vanor kan man också försöka identifiera sig med den man vill vara och fokusera på hur bra det känns. Att exempelvis identifiera sig som en löpare om man vill börja springa regelbundet i stället för fokusera på målet att springa en mil. Att fokusera på hur bra kroppen mår i stället för antal kilometer. För varje gång vi lyckas stärks oddsen att vi upprepar handlingen och efter ett tag sitter den som en ny god vana.


Med Healthy blue habits vill vi inspirera till många små goda vanor som kan göra stor skillnad för hälsan. I våra kommande hälsoprogram kommer vi gå djupare in på vägen dit, men här kommer några steg på vägen.

  • Fundera över vilken hälsosam mikrovana du kan börja med att lägga till idag?

  • När ska du göra den? Tidpunkt på dagen eller “varje gång jag…”

  • Känn efter hur bra det känns när du har gjort den

  • Upprepa kommande dagar tills den sitter


Referens i urval: J. Clear, Atomic Habits, 2018


Recent Posts

See All